lördag 23 april 2011

Syrénplaneteringen...

...blev så här bra! Jag är jättenöjd! Eftersom jag inte direkt kan gå nu, pga fotoperationen, har min käre man fått vara fotograf...
Detta är alltså rotskott som jag har plockat och satt i marken hos oss. Blandade ut jorden med 50% plantjord. Vattnade rikligt, vilken även min man får göra nu...

Det finns två skolor vad gäller beskäring vid plantering av flyttade syréner:
1. Klipp ner dem på en gång för att minska behovet av vatten. Finns inga blad behöver busken inte förse dem med vatten. Detta skyndar också på bildandet av nya rotskott som gör att den blir grönare nertill.
2. Vänta till år två med nerklippning så plantan hinner ta sig.

Jag kör en kombination av båda. Jag hoppade ut på mina kryckor och klippte ner några av grenarna. Vill gärna behålla endel av höjden på plantan så det lite snabbare kan ge insynsskydd, så tänker köra en två-stegs-raket - en kombo av 1an och 2an ovan. Kan ju inte bli fel! So far ser det i varje fall bara ut - 1 vecka gamla blir de imorgon och de ser piggare ut än någonsin!

Inga kommentarer: