lördag 23 april 2011

Trädgårdslandet är snart fullt!

Trädgårdslandet är nu till 60% upptaget av diverse planterin!
Kvar sedan förra året är:
- Rabarbern (köpt på Mandelmans trädgård under förra årets konstrunda, alltså ettårsjubileum!)
- Gräslöken (flyttad från annat land, och den har tagit sig utmärkt!)
- Bladpersilja (såddes som frö förra året och kommer i år igen, trodde jag inte :-))
- Tujorna...även om jag vill ta bort dem tar jag det lite långsamt. En har rykt, men kvar är roten, DEN ska bort i år.

Nytillskott:
- Vitlök. Det är de som syns som ganska höga blast, 15-20 cm höga. Vackra! Beräknar skörd i höst. satte dem i oktober-november förra året. Ska bli mycket spännande - första gången jag odlar vilök!
- Gul lök. Syns in på bilen, men precis hitom vitlöken. Satte dem för två veckor sedan, alltså vecka 1 i april. När jag står vid landet ser jag att de håller på att ta sig upp genom jorden!! Så häftigt! Har lite litet land för att få stora mängder lök - men tränar nu så jag kan odla mer den dag vi har större trädgård och större land.
- Sallad "Salad Bowl" från Lord Nelson. Hade denna sort förra året och helt galet bra! God som bara den och växte jättebra. Se bara till att klippa av salladen så det finns något kvar i jorden - då kommer nämligen ännu mer sallad upp. Vi var självförsörjande på sallad nästan hela förra säsongen, på en enda lite rad! Sådde två rader ändå i år :)
- Dill "Gold Crown". Första året med dill. Ser framför mig nypotatis med hemodlad dill.

- Potatis har jag just nu på förgroning inne i uterummet. Blir AMADINE (har köpt i affären tidigare och tycker den är jättegod!). Blir nog plantering både i den lilla biten nämst i bild och i "påsar" som jag köpt på ikea - jättefina färger! Biler kommer när dessa är på G.

Högst upp i vänstra hörnet satte jag ner fjolårets Kaprifol. Jag hade en alldeles för liten kruka förra året tillsammans med en för liten spalje. Ska köpa en ny fin och sätta här i landet. Klippte ner kaprifolen innan jag såg att det var fullt med skott - men det som är kvar verkar också må prima - så den kommer!

Inga kommentarer: